Πως η Ευγνωμοσύνη Αλλάζει τον Εγκέφαλο σου

Πως η Ευγνωμοσύνη Αλλάζει τον Εγκέφαλο σου

Πότε ήταν η τελευταία φορά που αισθάνθηκες να ξεχειλίζεις ευγνωμοσύνη για κάτι. Μιλάω για αυτό το ζεστό συναίσθημα που για λίγο σε κάνει να νιώθεις ότι όλα είναι καλά στον κόσμο; Λοιπόν, όπως αποδεικνύεται, υπάρχει κάποια σοβαρή επιστήμη πίσω από αυτό. Φτιάξε καφέ, τσάι, mocktail, ότι πίνεις τέλος πάντων, κάτσε αναπαυτικά και έλα να εξερευνήσουμε μαζί την επιρροή που έχει έχει η ευγνωμοσύνη στον εγκέφαλο και τη ζωή μας, και τις δυνατότητές της να ανεβάσει την διάθεση μας, να βελτιώσει την νοοτροπία μας και να θρέψει την αυτοεκτίμησή μας. 

Οι Νευρολογικές Επιδράσεις της Ευγνωμοσύνης 

Η ευγνωμοσύνη δεν είναι απλά ένα συναίσθημα αλλά μια ισχυρή δύναμη που επηρεάζει τη χημεία του εγκεφάλου σου. Η εξάσκηση της δε, μπορεί να γίνει ένα εξαιρετικό εργαλείο αυτοφροντίδας και όπως πολλοί λένε “το κλειδί της ευτυχίας’. Όπως έχουν δείξει μελέτες η πρακτική της ευγνωμοσύνης μπορεί να έχει απτά αποτελέσματα στους νευροδιαβιβαστές όπως η ντοπαμίνη και η σεροτονίνη, -τις μαγικές χημικές ουσίες που είναι υπεύθυνες για να σε κάνουν να νιώθεις χαρούμενη και ικανοποιημένη. Κάθε φορά λοιπόν που νιώθεις πραγματικά ευγνώμων ενεργοποιείς αυτές τις χημικές ουσίες «της καλής αίσθησης», ενισχύοντας μέσα σου μια αίσθηση ικανοποίησης και πληρότητας. 

Ενίσχυση της Συναισθηματικής Ρύθμισης και Ανθεκτικότητας 

Πέρα από τα άμεσα αποτελέσματα που έχει στην διάθεση σου, η ευγνωμοσύνη ενισχύει επίσης την ικανότητά σου για συναισθηματική ρύθμιση και ανθεκτικότητα. Ενεργοποιώντας τον προμετωπιαίο φλοιό -το κέντρο ελέγχου του εγκεφάλου για τις εκτελεστικές λειτουργίες- η ευγνωμοσύνη σε βοηθά να διαχειρίζεσαι καλύτερα το άγχος και να αντιμετωπίζεις με μεγαλύτερη ανθεκτικότητα στις προκλήσεις της ζωής. Και προς αποφυγήν παρεξηγήσεων δεν μιλάω για τοξική θετικότητα. Δεν εννοώ σχόλια του τύπου “εστίασε στο καλό“ την στιγμή που γκρεμίζεται ο κόσμος σου. Μιλάω για μια καθημερινή, απόλυτα εσωτερική, (δική σου) πρακτική, που ακόμα και στις πιο δύσκολες, σκοτεινές μέρες, θα επιλέγεις να στρέφεις την προσοχή σου για 1 λεπτό στο ίσως μοναδικό καλό που ένιωσες, είδες, άκουσες μέσα στην μέρα/εβδομάδα/μήνα. Αυτή η μικρή πρακτική εξασκώντας τη θα εκπαιδεύσει τον εγκέφαλο σου με τον καιρό όχι να αγνοεί το σκοτάδι αλλά να βλέπει και το φως ακόμα και αχνό. Θα τον δυναμώσει. Αυτό είναι ανθεκτικότητα και αυτό κάνει η ευγνωμοσύνη. Ενισχύει μια θετική προοπτική για τη ζωή και σου επιτρέπει να επανέρχεσαι από τις αναποδιές και τις αντιξοότητες με μεγαλύτερη ευκολία.  

Απο το Εγώ στο Εμείς 

Θέλω τώρα να σκεφτείς την τελευταία φορά που εξέφρασες την ευγνωμοσύνη σου σε κάποιον. Θυμάσαι το πρόσωπο του, την διάθεση του που σίγουρα άλλαξε προς το καλύτερο ή το χαμόγελο του; Θυμάσαι τι είδες μπροστά σου και πως ένιωσες και εσύ; Αυτό είναι απλά η κορυφή του παγόβουνου. Όταν εκφράζεις ευγνωμοσύνη προς τους άλλους, είτε λεκτικά είτε μέσω μιας ευγενικής χειρονομίας, ενισχύεις τους δυναμώνεις τους κοινωνικούς σου δεσμούς κυρίως όμως συμβάλλεις σε μια κουλτούρα καλοσύνης και εκτίμησης. Μια κουλτούρα που τώρα περισσότερο από ποτέ χρειάζεται να καλλιεργήσουμε. Με αυτόν τον τρόπο, η ευγνωμοσύνη χρησιμεύει ως καταλύτης για την οικοδόμηση βαθύτερων, πιο ουσιαστικών σχέσεων με τους άλλους. Σε μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Journal of Happiness Studies, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η έκφραση ευγνωμοσύνης στον σύντροφο σου ενισχύει την αίσθηση σύνδεσης και βελτιώνει τη συνολική ποιότητα της σχέσης. 

Καλλιεργώντας την Ευγνωμοσύνη  

Η νοοτροπία ευγνωμοσύνης είναι μια ικανότητα που ο καθένας μπορεί να αναπτύξει. Χρειάζεται απλώς εξάσκηση. Τα οφέλη της συσσωρεύονται με τον καιρό. Θα δεις όμως πως όσο εστιάζεις την προσοχή σου σε αυτά για τα οποία αισθάνεσαι ευγνώμων τόσο αυτά θα πολλαπλασιάζονται. Ο καλύτερος λοιπόν τρόπος να νιώσεις τα αποτελέσματα είναι να την βάλεις στην καθημερινότητα σου. Ξεκίνα σήμερα κιόλας με το να εστιάσεις συνειδήτα για λίγα λεπτά  στα θετικά γεγονότα στη ζωή σου, δοκιμάζοντας μία (ή περισσότερες!) από αυτές τις συμβουλές. 

  • Κράτα Ημερολόγιο Ευγνωμοσύνης: Έρευνες έχουν δείξει ότι αυτή η τήρηση ενός ημερολογίου ευγνωμοσύνης μειώνει το άγχος, βελτιώνει την ποιότητα του ύπνου και καλλιεργεί την συναισθηματική επίγνωση. Καθιέρωσε μια καθημερινή πρακτική στην οποία θα καταγράφεις όλα αυτά για τα οποία αισθάνεσαι χαρά ή ευχαρίστηση. Και αν δεν ξέρεις από που να το πιάσεις ή καταλήγεις να αναφέρεις τα ίδια 3 πράγματα ξανά και ξανά, δοκίμασε ένα Ημερολόγιο Ευγνωμοσύνης με διαφορετικές προτροπές. Θα στρέψει μέσω ερωτήσεων την προσοχή σου στις πιο θετικές σου εμπειρίες εκπαιδεύοντας σταδιακά το μυαλό και την νοοτροπία σου. 
  • Εξασκήσου στον Διαλογισμό Ευγνωμοσύνης: Πρόκειται για μία απλή πρακτική. Το μόνο που χρειάζεται είναι να αφιερώσεις μερικά λεπτά, να στρέψεις την προσοχή σου σε κάτι για το οποίο αισθάνεσαι ευγνώμων, και να αφήσεις τον εαυτό σου να βιώσει την αίσθηση της εκτίμησης. Έχει να κάνει με το συναίσθημα σου και με το να μείνεις εκεί για λίγο. Στο κέντρο αυτή της πρακτικής μπορεί να είναι η απόλαυση ενός καλού καφέ, ο σκύλος σου, ένας αγαπημένος άνθρωπος, το σώμα σου που μπορεί και κάνει όσα θέλεις και χρειάζεσαι, μια δυσκολία που ξεπέρασες. Δεν υπάρχουν μικρά και μεγάλα. Απλά νιώσε  
  • Λέγε «Ευχαριστώ» πιο Συχνά: Ένα απλό «ευχαριστώ», μπορεί να κάνει την μέρα κάποιου πιο φωτεινή.  Όταν εκτιμάς και εκφράζεις την ευγνωμοσύνη σου προς τους γύρω σου χτίζεις μια καλύτερη επικοινωνία και πιο ουσιαστικές σχέσεις. 
  • Δημιούργησε ένα Βάζο Ευγνωμοσύνης: Δεν θέλεις ημερολόγιο; φτιάξε ένα βάζο και βάλε στόχο κάθε μέρα να γράφεις σε 1 μικρό χαρτί 1 πράγμα για το οποίο αισθάνεσαι ευγνώμων και να το βάζεις μέσα. Κάθε μήνα μπορείς να τα αδειάζεις και να τα διαβάζεις ή μπορεί το βάζο να είναι μεγάλο και διαφανές και σιγά σιγά να βλέπεις τα χαρτιά να πολλαπλασιάζονται, λειτουργώντας σαν μια συνεχής υπενθύμιση των καλών που υπάρχουν στη ζωή σου.  
  • Προσέφερε Εθελοντικά: Η βοήθεια προς τους άλλους είναι ένας μαγικός τρόπος να καλλιεργήσεις το αίσθημα της ευγνωμοσύνης και της σύνδεσης. Μπορείς να προσφέρεις εθελοντικά τον χρόνο σου, να δωρίσεις σε έναν σκοπό στον οποίο πιστεύεις ή κάνεις τυχαίες πράξεις καλοσύνης. 

Προσωπικά θέλω να σε προσκαλέσω να νιώσεις τη μεταμορφωτική δύναμη αυτής της διαχρονικής πρακτικής ξεκινώντας με το να στρέψεις το βλέμμα σου στα πιο μικρά. Στα όσα συχνά θεωρείς δεδομένα και είναι το αλάτι της ζωής σου. Όπως λέει ο Jon Kabat-Zinn, «Τα μικρά πράγματα; Οι μικρές στιγμές; Δεν είναι καθόλου μικρά». Το να πείς ευχαριστώ,  να νιώσεις ευγνώμων για την αγκαλιά του παιδιού σου, το χάδι με τον σκύλο σου, το χρώμα του ουρανού όταν πέφτει ο ήλιος, το μουσικό κομμάτι που σε ανεβάζει, αυτές οι μικρές στιγμές μπορούν να αλλάξουν τον τόνο ολόκληρης της ημέρας σου και σταδιακά της ζωής σου. 

Επιστροφή στο ιστολόγιο