Μείωσε το άγχος με αυτές τις συνήθειες

Μείωσε το άγχος με αυτές τις συνήθειες

Άγχος και καθημερινότητα 

Όλοι έχουμε βιώσει άγχος και στρες σε κάποια φάση της ζωής μας. Είτε πρόκειται για ένα νέο ξεκίνημα, μια σημαντική δουλειά ή μια καινούργια πρόκληση στην οποία καλούμαστε να ανταπεξέλθουμε, το στρες είναι εκεί και ως ένα βαθμό είναι βοηθητικό. Είναι ένα συναίσθημα που σε βάζει σε μια κατάσταση «εγρήγορσης» και μπορεί να σε κάνει πιο παραγωγική/ο ή  να σε κινητοποιήσει ώστε να ανταποκριθείς αποτελεσματικά στην κατάσταση που καλείσαι να αντιμετωπίσεις. 

Αυτό ισχύει όταν το στρες υπάρχει σε μικρές δόσεις και υπό συγκεκριμένα ερεθίσματα. Στις μέρες μας ωστόσο, με τις περισσότερες από εμάς να προσπαθούμε να ισορροπήσουμε ανάμεσα στην πίεση του εργασιακού χώρου, της φροντίδας της οικογένειας ή των σχέσεων και κάπου μέσα σε όλα αυτά, τη διατήρηση μιας καλής κοινωνικής ζωής και φυσικά υγείας, το στρες έχει ξεφύγει από το μικρό πλαίσιο που οφείλει να υπάρχει έχοντας εξελιχθεί σε κυρίαρχο στοιχείο της καθημερινότητας μας. Και μια καθημερινότητα σε μόνιμη εγρήγορση είναι απλά εξουθενωτική. Πράγμα καθόλου καλό. Για καμιά μας. 

Τι μπορείς να κάνεις 

Είναι σίγουρο ότι στρεσογόνοι παράγοντες και καταστάσεις, υπάρχουν στις ζωές όλων μας. Αυτό είναι κάτι που σε μεγάλο βαθμό δεν μπορείς να ελέγξεις. Είναι όμως στον απόλυτο έλεγχο σου η αντίδραση σου. Ο τρόπος που ανταποκρίνεσαι στον κόσμο γύρω σου και τα ερεθίσματα που λαμβάνεις. Η στάση ζωής σου, με όλες τις συνήθειες που περιλαμβάνει. Κάποιες από τις οποίες βοηθούν να διατηρείς την ψυχική σου ηρεμία και ισορροπία, ενώ κάποιες ευνοούν την ανάπτυξη επιπλέον στρες. 

Πως θα καλλιεργήσεις την ισορροπία 

Οι ασκήσεις αναπνοών βοηθούν. Όμως αν θέλεις μια μακροπρόθεσμη αλλαγή, αυτό μπορεί να συμβεί μόνο καλλιεργώντας συνήθειες που προωθούν την συνολική σου ευεξία και αναγνωρίζοντας εκείνες που λειτουργούν επιβαρυντικά για το άγχος και τη γενικότερη ψυχολογία σου. Αν λοιπόν αναζητάς τρόπους να ανακουφιστείς από στρες, σήμερα είναι μια καλή ευκαιρία να ξεκινήσεις κάτι από τα παρακάτω. 

  • Αναγνώρισε το στρες και την επίδραση του στη ζωή σου. Πολύ συχνά ακούμε ανθρώπους να λένε ότι το στρες τους βοηθάει να είναι πιο παραγωγικοί και ικανοί να φέρουν σε πέρας τις υποχρεώσεις τους. Και αυτό είναι αλήθεια ως βαθμό, ή για να το πω καλύτερα για κάποιο διάστημα. Ο οργανισμός μας όντως μπορεί και χρειάζεται κάποιες φορές, να λειτουργεί στο κόκκινο. Για πόσο όμως? Για πόσο μπορεί κάποιος να λειτουργεί σε κατάσταση εγρήγορσης πριν καεί? Έχω υπάρξει αυτός άνθρωπος και αν έμαθα κάτι είναι ότι αν δεν αναγνωρίσεις και σταματήσεις εσύ τον κύκλο του στρες θα βρει το σώμα σου έναν τρόπο να σε σταματήσει. Σίγουρα και εσύ έχεις παραδείγματα πολλών ανθρώπων που υποφέρουν από ψυχοσωματικά συμπτώματα, που στις μέρες μας γνωρίζουν μεγάλη άνθηση.  
  • Κάνε το φαγητό σύμμαχο σου. Υπάρχουν τροφές που αποδεδειγμένα μπορούν να λειτουργήσουν χαλαρωτικά για τον οργανισμό μας, όπως τα αμύγδαλα, το σπανάκι, το αβοκάντο ή ο σολομός. Από την άλλη υπάρχουν εκείνες που προκαλούν διέγερση είτε επειδή έχουν πολύ ζάχαρη ή αλάτι, πολλά κορεσμένα λιπαρά, ή γενικά έχουν υποστεί μεγάλη επεξεργασία. Αυτές είναι οι «σύμμαχοι» του στρες. Και ενώ οι περισσότερες από εμάς γνωρίζουμε ποιες είναι οι τροφές που επιδρούν αρνητικά στο σώμα μας, προκαλώντας πχ κυτταρίτιδα, λίγες γνωρίζουμε με ποιον τρόπο λειτουργούν στην ψυχολογία μας και τελικά στην καθημερινότητα μας. Γνωρίζοντας τις ιδιότητες της τροφής που λαμβάνεις μπορείς να τις χρησιμοποιήσεις προς όφελος σου σε ολιστικό επίπεδο. 
  • Κοιμήσου. Ο καλός ύπνος είναι εξαιρετικά ευεργετικός για την συνολική ευεξία σου και η πιο σημαντική διαδικασία για την ανάκαμψη του σώματος και της ψυχής. Δεν είναι τυχαίο που μετά από μια νύχτα καλού ύπνου έχεις καλύτερη διάθεση και ανταποκρίνεσαι ευκολότερα στις καθημερινές απαιτήσεις, ενώ μια άυπνη νύχτα έχει ως αποτέλεσμα να είσαι περισσότερο ευερέθιστη. Οι ανάγκες του ύπνου μας είναι  8– 9 ώρες ημερησίως (ναι πρόσφατα βγήκε μια μελέτη που υποστηρίζει ότι λόγω ορμονών και διαφορετικών αναγκών οι γυναίκες χρειαζόμαστε περισσότερο ύπνο από τους άντρες) και όταν αυτές δεν καλύπτονται τα επίπεδα άγχους μας ανεβαίνουν. Δημιουργώντας και διατηρώντας μια καλή ρουτίνα ύπνου βοηθάς τον εαυτό σου να διαχειρίζεται καλύτερα τις καθημερινές πηγές άγχους και να απολαμβάνει μια πιο ισορροπημένη καθημερινότητα. 
  • Βάλε στη ζωή σου την κίνηση. Ειδικά αν κάνεις καθιστική ζωή είναι απαραίτητο να κινείσαι, ακόμα και αν αυτό είναι 20 λεπτά περπάτημα την ημέρα. Το σώμα μας συσσωρεύει την ένταση και ο πιο υγιής τρόπος να εκτονωθεί αυτή, είναι μέσα από την κίνηση. Τα τελευταία χρόνια, πολλοί είναι οι ψυχίατροι και ψυχολόγοι που συνιστούν κάποιο είδος σωματικής άσκησης σε άτομα που υποφέρουν από άγχος ή κατάθλιψη, σαν επιπλέον βοήθεια κατά τη διάρκεια της θεραπείας. Αυτή η σύσταση δεν οφείλεται σε κάποια new age μόδα αλλά σε επιστημονικές μελέτες που έχουν δείξει ότι ανεξαρτήτως ηλικίας όσο πιο συστηματική είναι η συμμετοχή ενός ατόμου σε ένα πρόγραμμα εκγύμνασης, τόσο χαμηλότεροι είναι οι δείκτες του στρες που παρουσιάζει. Ακούμε συχνά να λένε ότι πρέπει να γυμναζόμαστε προκειμένου να κρατάμε το σώμα μας δυνατό και υγιές παραβλέπουμε όμως τα πολλαπλά οφέλη που έχει η κίνηση στην ψυχική μας υγεία. Και όμως από εκεί, από την ψυχική μας υγεία ξεκινάνε σχεδόν τα πάντα. 
  • Καλλιεργήστε την ενσυνειδητότητα (mindfulness). Παρελθοντικές αποφάσεις ή η ανασφάλεια για το μέλλον σε γεμίζουν σκέψεις που δύσκολα φεύγουν από το μυαλό σου δημιουργώντας μιας κατάσταση διαρκούς άγχους και στρες. Πολύ συχνά αυτές οι σκέψεις γίνονται σχεδόν εμμονικές οδηγώντας σε ένα συνεχόμενο «αναμάσημα» γεγονότων ή καταστάσεων. Μην αφήνεις τον εαυτό σου να πέφτει σε αυτή την παγίδα. Και αν τον πιάσεις εν δράση απλά πες  STOP. Η λύση σε αυτή την τάση του μυαλού σου είναι η  ενσυνειδητότητα και καλλιεργώντας την εκπαιδεύεις ουσιαστικά το μυαλό σου να εστιάζει στο παρόν, χωρίς κριτική. Αυτή ακριβώς η ικανότητα αποτελεί και το κλειδί για τη μείωση του άγχους και την συνολική σου ευτυχία. Ο διαλογισμός είναι μια υπέροχη πρακτική που σε «εκπαιδεύει» σε αυτή την τεχνική και ένα από τα πράγματα που αξίζει να ξεκινήσεις να κάνεις από σήμερα. Αν δεν ξέρεις πως, στο τέλος του άρθρου θα βρείς 3 application (2 στα αγγλικά & 1 στα ελληνικά) με καθοδηγούμενους και μη, διαλογισμούς που θα σε βοηθήσουν να κάνεις την αρχή. 
  • Πάρε βοήθεια από την φύση. Η φύση μας έχει εξοπλίσει με κάποιους αρκετά ισχυρούς συμμάχους που μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση των συναισθημάτων του άγχους και του στρες. Οι παρακάτω όπως έχουν δείξει έρευνες έχουν το μεγαλύτερο αντίκτυπο.  
  1. Μαγνήσιο (ιδιαίτερα το γλυκονικό): Εκατοντάδες μεταβολικές διεργασίες στο σώμα μας εξαρτώνται από το μαγνήσιο. Έρευνες δείχνουν ότι το γλυκινικό μαγνήσιο βοηθά στην ανακούφιση από το άγχος, προάγει την υγεία των οστών, διευκολύνει τον καρδιακό ρυθμό, βελτιώνει την αθλητική απόδοση, και ενισχύει την καλή ποιότητα του ύπνου. 
  2. CBD (κανναβιδιόλη):Χάρη σε πολλές έρευνες, οι επιστήμονες έχουν διαπιστώσει ότι το έλαιο CBD μπορεί να έχει πολλά οφέλη στην ενίσχυση της ψυχικής μας υγείας. Μελέτες έχουν δείξει ότι η CBD βοηθά στην ανακούφιση των συμπτωμάτων του στρες και του άγχους, μέσω της ιδιότητας του να αλληλοεπιδρά με το δικό μας ενδοκανναβινοειδες σύστημα (ΕΚΣ). Το ενδοκανναβινοειδές σύστημα (το οποίο υπάρχει σε όλα τα θηλαστικά), είναι ένα μέρος του νευρικού μας συστήματος που βοηθά στη διατήρηση της συνολικής ισορροπίας του οργανισμού, επιδρώντας στην όρεξη, το άγχος, την αίσθηση του πόνου, τη διάθεση, αλλά και λειτουργίες του ανοσοποιητικού συστήματος και του ελέγχου της φλεγμονής.  
  3. Ashwagandha: Η  είναι ένα βασικό βότανο στην  Αγιουρβέδα, το παραδοσιακό σύστημα ιατρικής της Ινδίας. Γνωστό ως προσαρμογόνο βότανο, πιστεύεται ότι βοηθά το σώμα να αντιμετωπίσει το σωματικό και ψυχικό στρες.  Μελέτες έχουν δείξει ότι η ashwagandha μπορεί να μειώσει αποτελεσματικά την κορτιζόλη, την κύρια ορμόνη του στρες του σώματος. 
  4. Μανιτάρι Reishi (Γανόδερμα): Το μανιτάρι Reishi είναι επίσης προσαρμογόνο που έχει ηρεμιστική δράση και μπορεί να βοηθήσει στην ανακούφιση από το καθημερινό άγχος. Το Reishi είναι ίσως το πιο ευρέως μελετημένο μανιτάρι. Έχει αποδειχθεί ότι  βοηθά στη ρύθμιση της απελευθέρωσης των ορμονών του στρες που επηρεάζουν τη διάθεση και το συναίσθημα εξισορροπώντας τα επίπεδα κορτιζόλης και αδρεναλίνης που αυξάνονται όταν είμαστε αγχωμένοι. Μερικές φορές το άγχος είναι αναπόφευκτο, αλλά προσαρμογόνα όπως το Reishi μπορούν να σε βοηθήσουν να το ξεπεράσεις πιο γρήγορα βοηθήσουν να το ξεπεράσουμε πιο γρήγορα. 

Οι παραπάνω συνήθειες θα σε βοηθήσουν να απολαμβάνεις μια πιο ήρεμη καθημερινότητα. Όπως πολύ σοφά είχε πει κάποτε ο William James ( Αμερικανός ψυχολόγος και φιλόσοφος) « το μεγαλύτερο όπλο που έχουμε κατά του στρες είναι η ικανότητα μας να επιλέγουμε μια σκέψη αντί μιας άλλης». Θα το παραφράσω λίγο και θα πω ότι το μεγαλύτερο μας όπλο απέναντι στο στρες είναι η ικανότητα μας να επιλέγουμε, τις σκέψεις μας, τις πράξεις μας, τις συνήθειες μας. 

Επίλεξε σοφά! 

  

Meditation Apps 

https://play.google.com/store/apps/details?id=meditofoundation.medito&hl=el&gl=US (En) 

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.simplehabit.simplehabitapp&hl=el&gl=US (En) 

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.mindfulness.greece.meditation&hl=el&gl=US (GR) 

 

Επιστροφή στο ιστολόγιο